2013. március 19., kedd

In Memoriam Bódi László Cipő

Ez most egy rendhagyó bejegyzés lesz, ugyanis nem egy könyvről lesz szó, jobban mondva de szó lesz a zenekarról megjelent könyvről is, de erről majd később, mert nem ez a lényeg.
Most hogy meghalt a Republic énekese, elárasztják az internetet, meg a nyomtatott újságokat a különböző megemlékezések, szóval szinte divat lett őt emlegetni.
Állítom, a Republic 23 éves pályafutása alatt nem beszéltek az énekesről, meg a zenekarról ennyit, mint most, bár ezt Cipő akarta így. A zárkózott énekes ugyanis csak nagyon ritkán adott interjút.
Én nem divatból írom ezt a bejegyzést, és nem ezzel akarok kitűnni. Én ugyanis a Repül a bálna című daltól kezdve kedvelem a zenéjüket.
Emlékszem 11 éves voltam akkor, és éppen angoltáborban voltam az idő tájt, amikor felhangzott ez a sláger. Kábé a fél tábor ezt a dalt énekelte. Először nem tudtam mi ez, aztán kiderült, hogy ez egy egészen új zenekar egyéni stílussal. Én mindig is kedveltem a rockzenét, úgyhogy azonnal rokonszenvesek lettek a fiúk. Eleinte csak a rádióban hallgattam őket, aztán amikor megjelent a Tüzet viszek című albumuk, akkor beszereztem belőle egy példányt, egyúttal a Disco című albumukat is megvettem. Aztán szépen lassan beszereztem a legtöbb 90-es évekbeli lemezüket. Abból a korszakból csak az Indul a Mandula és a Hahó Öcsi nincs meg, viszont a számítógépre letöltve szinte az összes albumuk megvan.
Ha már említem a 90-es éveket, az akkori lemezeik gyakorlatilag hibátlanok, legalábbis a számomra. Viszont a 2000 után megjelent lemezeik éppen ellenkezőleg: lemezenként csak alig egy-két szám az, ami igazán bejön, a többi már nem tetszik annyira. Egyetlen kivétel van: a Tiszta udvar, rendes ház című lemezük, ami már majdnem közelíti a hibátlant számomra.
A csapat 1990-ben alakult, és azóta folyamatosan játszanak. Tagcserékről nem tudok: talán az elején voltak, de amióta én ismerem őket mindig ugyanaz az öt ember játszott a csapatban. Sőt, a menedzserük is ugyanaz mind a mai napig.
A csapat titka az egyéni stílusában rejlik, ugyanis soha nem lehetett őket beskatulyázni sehová. Jó, persze, rockzenét játszanak, de ma már a rock egy gyűjtőfogalom, hiszen annyiféle stílus létezik a műfajon belül.
A zenekart azonban egyikbe sem lehet igazából besorolni, mert annyiféle hatást egyesít magában.
A csapa merített a punkból, a beat-ből és a népzenéből is, továbbá hatott rájuk Bródy János, Koncz Zsuzsa és Cseh Tamás is.
Annak ellenére, hogy rockzenét játszottak, soha nem voltak lázadók, nem akarták megdönteni a rendszert, nem káromkodtak, nem voltak látványos show elemek a koncertjeiken, egyszerűen csak adták azt, ami a szívükből jött. Éppen ezért a koncertjeiken mindegyik korosztály képviseltette magát a gyerektől a nagymamáig.
A szövegek döntő többségét Cipő írta, míg a zenék közül sok témát az egyik gitáros, Tóth Zoltán szerzett.
2010-ben ünnepelte a zenekar a 20 éves évfordulóját. Ebből az alkalomból megjelent egy könyv Republic 20 címmel, amely a csapat életrajzát, a velük készült interjúkat, illetve számos fotót tartalmaz. A könyvben nemcsak a zenekar kap teret, hanem a munkájukat segítő emberek is, illetve ismert zenészek véleménye a Republicról, illetve Cipőről.
Sajnos nem olvastam a könyvet, ezért részletesebben nem tudok róla beszámolni, de megígérem, hogyha sikerül megszereznem, akkor írni fogok még róla. Mindenesetre a szerző, Zoltán János neve garancia a minőségre, hiszen talán ő a legismertebb és legjobb zenei újságíró, aki több közismert zenei magazinnál is dolgozott már.
Mindenesetre anno a Borsonline indított egy négyrészes sorozatot Cipőről, amelynek a forrása pont az említett könyv volt Úgy gondolom, hogy az lesz a legjobb, ha ezeket belinkelem. A könyvet egyébként az Alexandra Kiadó adta ki, tehát akit érdekel a könyv, az náluk érdeklődjön, hátha megrendelhető még.

Cipő tudta, hogy sikeres lesz
Szigeti: Cipő egy helyes kisvárdai szövegíró gyerek volt
Cipő megbecsülte a pénzt
Csak haladékot kapott a sorstól Cipő

Közben a Blikk is indított egy sorozatot a Republic 20 című könyv alapján, ami egy kifejezetten igényes cikksorozat lett. Tudnak ők, ha akarnak! :)))

Cipő a zenét választotta a futball helyett
Cipő elkényeztetett gyerek volt
Cipő nem akart énekes lenni
Újságkihordóból lett rocksztár Cipő
Három néző előtt debütált a Republic
Cipő elkapkodott két házasságot
Megfázással kezdődött Cipő tragédiája

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése