2013. június 4., kedd

Fejős Éva: Csajok A Vénusz-lakók mindennapjai

Örömmel jelenthetem, hogy ezt a könyvet is elolvastam, bár nem tudom, minek: különösebb mondanivalója nincs ugyanis, mindössze egy könnyű nyári limonádéról van szó. Nincs is ezzel baj, hiszen ezt a műfajt is lehet jól csinálni, de Fejős Évának ez sajna nem sikerült.
Életszerűtlen helyzetek, és mérhetetlenül ostoba, agyhalott szereplők találhatók benne, ennek ellenére a kiadó és a média igyekeznek ezerrel reklámozni a szerzőt, mintha valami hihetetlenül fantasztikus dolgot alkotott volna. (Kíváncsi lennék, hogy vajon irodalmi Nobel-díjra mikor fogják javasolni? Ennyi erővel...)
A lényeg az, hogy ez a könyv önmagukat kereső és különböző párkapcsolati hibákat elkövető szereplőkről szól, ami azért furcsa, mert már mindannyian túl vannak a harmincon, de mégis úgy viselkednek, mint a tinik, meg a huszonévesek.
Ami külön kiakasztó, az Bus István véleménye a könyv hátoldalán Éváról, aki szerinte egy ízig-vérig mai csaj, aki érti és érzi azt ami körülöttünk történik. Arról már nem kapunk felvilágosítást, hogy mit jelent az a mai csaj? Talán trendi? Talán a fővárosban él? Talán úgy él, ahogy azt a Cosmopolitanban, meg a Joyban leírják és elvárják? (Akkor én biztosan régi vagyok...)
Az, hogy F. É. érti és érzi, ami körülöttünk történik szerintem nevetséges. Ha tényleg ilyenek az emberek, mint ahogy azt a szerző ábrázolja a könyvében, akkor én igyekszem minél inkább elhatárolódni tőlük, ugyanis számomra rohadtul idegesítőek a karakterek, én legalábbis szájbavertem volna őket párszor így olvasás közben. Mondjuk az én környezetemben szerencsére nincsenek ilyen emberek, szóval lehet, hogy Fejős mozog szar környéken. Mondjuk a média bőségesen termeli az agyhalott zombikat, úgyhogy van kiről írni Fejősnek és társainak.
A történet mint mondtam négy ember, Hanna, Móni, Flóra és Márk sorsát követi végig.
-A fickó buzi - szinte már hallom is, ahogy mondjátok. ÉÉSS, bingó! Valóban a másik csapatban játszik a srác, de ne ez alapján ítéljétek meg, mert szerintem ő talán a legnormálisabb szereplő, aki igyekszik nőnemű barátainak tolmácsolni a Mars-lakók kívánságait, vágyait és viselkedését. (A Mars-lakók alatt a férfiakat, míg a Vénusz-lakók alatt pedig a nőket kell érteni.) Manapság az angolszász-amerikai szórakoztató irodalomban kifejezetten hálás dolog meleg szereplőt (többnyire férfiakat) beleírni, na de ők jóval fejlettebbek, elfogadóbbak ezen a téren nálunk. Itt hazánkban tudtommal Fejős Éva próbálkozik ezzel, és nekem nincs is ezzel gondom, de amilyen a magyar társadalom, fog ő még hideget-meleget kapni emiatt.
A srác amúgy kreatív szakember, aki álnéven ezoterikus könyveket ír, amelyben a Vonzás Törvényének a tanításait tolmácsolja az olvasóknak. Véleményem szerint ezzel Fejős alaposan lejáratja az ezotériát, de én valahogy mégsem veszem tőle rossz néven, talán azért, mert én amúgy ezzel foglalkozom, és tisztában vagyok a jelentőségével.
Márknak van egy nagyija is Lujza, aki szintén fontos szereplő a könyvben, ugyanis az idős asszony párkapcsolati tanácsokat osztogat. Nincs is ezzel semmi baj, végül is túl van a nyolcvanon, szóval lehetnek élettapasztalatai. :) A néni inkább azért érdekes, nem hozza a társadalom által elvárt sztereotípiákat, vagyis nem az a fejkendős, sokszoknyás nénike, hanem egy igazán nőies külsejű hölgy. Valahogy olvasás közben nekem Medveczky Ilona jutott eszembe erről, de Lujza csak külsőre emlékeztet a mesterkélt táncosnőre, egyébként egy nagyon kedves, humoros, melegszívű nő. Szerintem miatt volt érdemes elolvasni ezt a könyvet.
Hanna egy utazási irodában dolgozik, ami ki nem rúgja a főnöke. Neki az a legfőbb problémája, hogy gyereket szeretne, de a férje, Robi nem tudta ez neki megadni, ezért elváltak. Azóta próbál ismerkedni, de a lelke mélyén mégiscsak a volt férjét szereti.
Móninak két gyermeke van és egy férje, Barna. A gyerekek között jelentős a korkülönbség, miután a nagylányát még tinifejjel szülte, szóval még felelőtlen is volt. Mindenesetre felnevelte a lányt, aztán később találkozott Barnával, akitől a második gyermek született. Móni nem dolgozik, vagyis jobban mondva dolgozik egy úgynevezett vámpírmesén, amelynek kiadót keres, de csak nehezen talál. A másik problémája, hogy megoperáltassa-e a melleit, mert nem tudja, hogy tetszene-e a férjének, vagy sem.
Flóra talán a legellenszenvesebb szereplő, akinek abszolút nincs tartása, és kiskutyaként fut a nős, kétgyermekes Zoli után, aki éppen válni készül a színésznő feleségétől. A páros egyébként közös munkahelyen dolgozik a tévében, szóval elég gyakran látják egymást.
Igazából ez nem egy "valódi" regény hiszen nincs összefüggő tartalma, hanem az egyes fejezetek önálló életet élnek, és lazán követik egymást. Ezt a műfajt az irodalomban pikareszknek hívják, és már Voltaire is alkalmazta, de az Üvegtris című filmben is ugyanezt a jelenséget figyelhetjük meg. A különbség annyi, hogy Fejős nem tud regényt írni, csak értékelhetetlen szemetet.
Kiadja az Ulpius Ház

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése