Cseh Tamás soha nem volt celeb, nem írtak róla naponta az újságok, mégis
mindenki tudta, hogy kiről van szó. Előadói estjei sem kaptak
különösebb propagandát, mégis telt ház fogadta a művészt minden
előadásán. Nem volt képzett zenész, illetve énekes, de olyan
kisugárzással rendelkezett, hogy az emberek önkéntelenül is odafigyeltek
rá és itták magukba a szavait. Jómagam még gyerekként a Cimbora című
műsorból emlékszem rá, igaz nem értettem azt, amit énekelt, de a hangja,
a kisugárzása, azonnal megragadott.
Szerepe lényegében ugyanaz volt, mint a középkori énekmondóké:
tudósított az ország állapotáról, a rendszerről, amelyben akkor éltünk,
na meg a fővárosról, Budapestről, anélkül, hogy bántó kritikát
fogalmazott volna meg. A Bereményi Géza által írott dalok azonban
nemcsak erről szóltak, hanem a szerelemről, illetve a bánatról is.
Nem sokkal Cseh Tamás betegségének megállapítása után kezdtek el
készülni a könyvben olvasható beszélgetések a művész életéről és
munkásságáról. Nem egy szokásos interjúkötetet, illetve életrajzi művet
tart a kezében az olvasó: a Kérdező és az Interjúalany között ugyanis
nem egy távolságtartó, klisékre épülő beszélgetés zajlik, a két ember
ugyanis évtizedek óta baráti viszonyban áll egymással. Ez az emberi
melegség a könyv olvasása során mindvégig velünk marad.
A könyv - eltérően a szokásos életrajzi művektől – a jelenben kezdődik
az emlékezetes Bakáts téri koncerttel, nem messze attól a helytől, ahol
az énekes megszületett.
A beszélgetések kezdete előtt nem sokkal derült
ki Cseh Tamás betegsége, a tüdőrák, amelynek a
végkifejletét - vagyis a művész halálát - még senki sem sejtette.
A betegség, illetve a vele járó
állapotváltozások minden fejezetben visszaköszönnek, így keveredik a
múlt a jelennel. Maguk a fejezetcímek sem a szokásos módon alakultak ki,
hiszen mindegyik cím egy-egy kisbetűs zárójelbe tett szóból áll,
amelyek frappánsan jellemzik az adott fejezetet, illetve Cseh Tamás
életét.
A beszélgetésekben sok mindenről szó esik: a művész karrierjének
indulásáról, közös munkájukról az elválaszthatatlan szerzőtárssal,
Bereményi Gézával, de az énekes részletesen mesél a gyermek-és
fiatalkoráról és magánéletéről egyaránt.
Igaz a pedagógusi pályát
elhagyta a színpad kedvéért, de a hivatását egész hátralevő életében
gyakorolta: egyrészt a színpadról közvetített értékeket, másrészt a
hatvanas évek elejétől kezdve szervezett indiántáborokat a Bakonyban.
Ő
volt az első magyar indián, aki a „Füst a szemében” nevet kapta az
indián keresztségben. Mindez a könyvben is szerepel. Élete utolsó éveit
is a Bakonyban töltötte, egy Veszprém megyei kis faluban, Bakonybélen,
sőt a könyv anyagának egy része is ott készült.
A művet gazdag
képanyag egészíti ki, sőt a szerző írt kislexikont is a kötet végére a
könyvben szereplő hírességekről a fiatalabb nemzedék számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése