A francia szerzőt már a magyar közönség is jól ismeri a No
és Én című regényének köszönhetően, ami komoly sikereket
aratott: hazájában Franciaországban jelölték a legrangosabb
irodalmi elismerésre, a Goncourt-díjra is, ami azért nem semmi.
Igaz, hogy végül nem kapta meg, de egyéb díjazást azért
sikerült neki összeszedni.
Azóta itt a megjelent egy újabb műve a fenti címmel, ami
életrajzi ihletésű: a szerző ugyanis a saját édesanyjának az
életét meséli el azért, hogy közelebb kerüljön hozzá és
megpróbálja megérteni őt. Lucile Poirier ugyanis mániás
depressziós volt, amit ma bipoláris zavarnak mondunk. Mindez azt
jelenti, hogy a hangulatait nem tudta irányítani, illetve
kényszerképzetei voltak, egyszóval elmebeteg volt, pszichiátrián
kezelték, ezért sajnos nem tudott jó anya lenni.
A könyv eléggé emlékeztet D. Tóth Kriszta könyvére, aki
szintén az édesanyja életét írta meg, de azért vannak
különbségek bőven.
Kriszta ugyanis már csak az édesanyja felnőttkori életét írta
meg, ezzel szemben Delphine bemutatja a nagyszülei családi életét
is. Míg Borának (Kriszta édesanyja) csak egy testvére van, addig
Lucile-nek nyolc, tehát nagycsaládba hozta őt a gólya. A két nőt
összeköti az, hogy mindketten hazájuk fővárosában nőttek fel,
és mindketten szőkék, de a természetük már nem is lehetne
különbözőbb.
Bora egy életteli, derűs, társasági ember volt, amíg a férje
hatására el nem szürkült, hogy aztán rákban haljon meg. Amúgy
semmi probléma nem volt vele: átlag családi életet éltek,
betagozódtak a rendszerbe, szóval semmi feltűnés nem volt.
Mindezt azért írom, mert Lucile-nek nem ilyen volt az élete: ő
a cserfes Borával ellentétben nemigen szólalt meg, mert csendes
volt és túlzottan érzékeny, ami feltűnően szép külsővel
párosult. Nem véletlen, hogy gyermekmodellként foglalkoztatták,
amiből egy kicsit hozzá tudott járulni a családja fenntartásához.
Továbbá az is gond, hogy ennyi testvér mellett megfelelő szülői
figyelmet sem kap, ezenkívül felelőtlenül teherbe esik tizennyolc
évesen, aminek eredményeképpen megszületik eme könyv szerzője.
Mindenesetre a fiú legalább feleségül veszi, de az borítékolható,
hogy a házasságuk nem fog sokáig tartani. Utána Lucile végképp
letér a normalitás útjáról és különc pasikat szed össze,
elkezd drogozni, meg piálni, míg végül kitör rajta az őrület,
amelynek köszönhetően Delphine és a húga, Manon az édesapjukhoz
kerülnek, hogy ő nevelje aztán őket. Lucile aztán sokáig
pszichiátriai kezelés alatt állt, de végül öngyilkos lett. A
halála után készült el ez a könyv a család (vagyis Lucile
szülei és testvérei) visszaemlékezései alapján.
Míg Kriszta egy regényt írt az édesanyjáról, amelyben
megváltoztatta a neveket, addig Delphine lényegében egy
dokumentumkönyvet készített, megtartva a szereplők eredeti neveit,
továbbá elmeséli a kötet megszületésének folyamatát is, ezért
a regény hol egyes szám első, hogy egyes szám harmadik
személyben íródik. Az is érdekes, hogy mindkét szerző a
keresztnevén emlegeti az édesanyját: valószínűleg távolságot
akarnak tőlük tartani.
Az is érdekes, hogy ilyen hányatott gyerekkor után sem
Delphine, sem a húga, Manon nem kattantak meg, ami nem lett volna
csoda. Egyedül Delphine-nek volt anorexiája fiatalon, de
szerencsére túljutott rajta. Manapság már normális életet él,
legalábbis ebből a könyvből ez derül ki.
Azt viszont nem tudjuk meg, hogy miért lett Lucile olyan,
amilyen: valószínűleg hajlama lehetett rá, amit aztán valamilyen
életesemény kiváltott nála. Sajnos, ez az, ami nem derül ki,
csak célozgat bizonyos dolgokra az írónő, de bizonyítani hitelt
érdemlően nem tudja.
A regény Krisztina könyvéhez hasonlóan drámai, de jóval
megrázóbb események történnek benne. Ennek ellenére mégis
optimistább szerintem a hangvétele: talán azért mert a franciák
más rendszerben éltek akkoriban, mint a magyarok, illetve Párizsnak
is volt/van egy sajátos hangulata, ami mondjuk eltér Budapesttől,
illetve Kaposvártól, ahol Bora és Krisztina élt.
Annak ellenére, hogy ezt a könyvet is a Könyvmolyképző Kiadó
jelentette meg, nem ifjúsági regényről van szó, amit az is
jelez, hogy az Aranypöttyös Könyvek című sorozatban jelent meg,
ellenben a szerző előző regényével, a No és Énnel, ami még
Vörös Pöttyös volt. Érdekesség, hogy a magyar kiadás címlapján
a szerző édesanyja, Lucile látható.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése